Monday 2 May 2016

WAJAR ATAU TIDAK PENULIS MENGAKHIRI CERITANYA

Setiap novel ada pengakhiran ceritanya. Wajar atau tidak penulis mengakhiri ceritanya sebagaimana yang telah anda baca dalam novel yang anda kaji? Berikan pendapat anda.
[8 markah]

Novel yang telah saya kaji ialah Songket Berbenang Emas karya Khairuddin Ayip wajar pengarang itu mengakhiri ceritanya.
Pengarang wajar mengakhiri ceritanya kerana semua masalah keluarga Embong selesai. Sebagai contoh, masalahnya yang paling utama diselesaikan apabila Saleha balik ke rumah dalam keadaan yang sungguh sihat. Dengan ini, anak-anak mendapat ibu mereka kembali. Embong mendapat  isterinya kembali dan sebuah keluarga mendapat tiang mereka kembali. Selain itu, rumah Embong yang dimusnahkan akibat banjir yang melanda telah dibaiki semula dan keluarga Embong dapat menginap di rumah mereka dengan selesa.

Pengarang juga wajar mengakhiri ceritanya kerana Nek Kiah telah berbaik semula dengan keluarga Embong. Nek Kiah pada permulaan novel ini merupakan seorang insan yang keji dan sentiasa mencaci keluarga Embong. Sebagai contoh, Nek Kiah sentiasa berkata bahawa Embong merupakan seorang insane yang teruk dan tidak bertanggungjawab. Nek Kiah juga tidak pernah menganggap keluarga Embong sebagai sebahagian keluarganya kerana mereka tidak begitu berjaya. Namun, pada penghujung cerita, Nek Kiah berbaik semula dengan keluarga Embong. Nek Kiah turut member gelang pusakanya kepada Dahlia sempena pertunangannya dengan Azhari.

            Pengarangnya juga wajar mengahwini ceritanya kerana Dahlia berjaya menyambung pelajarannya. Dahlia telah banyak berkorban dan berusaha bagi mencapai keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan STPM yang diduduki. Walaupun Dahlia meninggalkan asrama untuk menjaga adiknya, namun dia tetap tidak meninggalkan pelajarannya dan sentiasa belajar dengan bersungguh-sungguh. Kegigihan dan kerajinan Dahlia telah menambahkan hasil kerana Dahlia dapat menyumbang pelajarannya di Jepun dalam jurusan perniagaan. Dengan ini Dahlia pasti akan menjadi seorang insan yang berjaya dalam kehidupan.

11 comments: