Monday 2 May 2016

TIGA PERSOALAN KEGIGIHAN DALAM NOVEL

Dalam setiap novel, persoalan kegigihan memainkan peranan penting untuk menghidupkan jalan ceirta. Huraikan tiga  persoalan kegigihan dalam novel yang anda kaji.
[ 7 markah]

          Novel yang telah saya kaji ialah Songket Berbenang Emas karya Khairudin Ayip. Persoalan kegigihan pertama ialah kegigihan mengatasi kemiskinan. Sebagai contoh, keluarga Embong mengalami kemiskinan yang sungguh teruk kerana tidak mempunyai aliran wang masuk yang begitu banyak. Namun demikian, Embong tidak pernah berputus asa dan sering berusaha untuk menhamin kesejahteraan keluarganya. Sebagai contoh, Embong bekerja sebagai seorang penoreh getah dan juga memtik kelapa bagi aliran wang masuk yang lebih banyak.

            Persoalan kegigihan kedua ialah kegigihan menuntut ilmu .Sebagai contoh, Dahlia gigih berusaha sebagai seorang calon STPM bagi mencapai kejayaan Dahlia tidak pernah berputus asa dan tetap berusaha  walaupun terdapat pelbagai cabaran Dahlia terpaksa berkorban dengan meninggalkan asrama untuk menjaga adiknya kerana kesihatan ibunya yang sungguh teruk. Namun, Dahlia tetap berusaha dan akhirnya mendapat keputusan cemerlang untuk STPM.

            Persolan kegigihan yang ketiga ialah kegigihan membantu jiran. Sebagai contoh, Dahlia cuba dengan sedaya upaya untuk sentiasa membantu jiran agar dapat hidup dalam persekitaran yang aman. Dahlia telah merisikokan nyawanya dengan tjuan masuk ke air kolam untuk membantu jirannya, Said yang sedang lemas. Dahlia berjaya membawanya ke luar kolam namun tidak dapat menyelamatkan nyawa Said walaupun cuba menekan dadanya beberapa kali bagi mengeluarkan air dalam peparunya.

2 comments: